18 Disember 2009

Peluang saksi Gerhana Bulan 1 Januari depan

Petikan Metro, Rabu, 16 Dis. 2009

Peluang saksi Gerhana Bulan 1 Januari depan

KUALA LUMPUR: Rakyat Malaysia berpeluang menyaksikan kejadian Gerhana Bulan Separa mulai 1.17 pagi hingga 5.28 pagi pada 1 Januari depan.
Menurut kenyataan Agensi Angkasa Negara (Angkasa) semalam, secara amnya gerhana bulan akan berlaku ketika fasa bulan penuh dan pada masa yang sama, bulan melintasi bayang bumi.

Gerhana itu akan bermula dengan Fasa penumbra pada 1.17 pagi waktu Malaysia tetapi ketika itu, kesan kenampakan gerhana tidak dapat diperhatikan kerana bulan merentasi bayang penumbra bumi yang kurang gelap.

“Gerhana yang jelas dapat dilihat ketika bulan memasuki bayang umbra bumi mulai jam 2.53 sehingga gerhana maksimum pada 3.24 pagi,” kata kenyataan itu.
Angkasa dengan kerjasama Masjid Negara akan menganjurkan Program Gerhana Bulan Separa di perkarangan luar Masjid Negara mulai 1 hingga 6 pagi pada 1 Januari. - Bernama

9 ulasan:

  1. heeeee~ betui ka ni?
    wah, klo gitu best la eh...
    nanti nak pi tgk r.

    BalasPadam
  2. peh.. saat kelahiranku ni dude.. aku lahir time gerhana bulan dlu...... hahaah ade bertande kat perut ni...

    BalasPadam
  3. To H.R PuTeRa YuSoFF....
    teropong orang ker teropong bulan? hahah

    BalasPadam
  4. To Intan A. Shah....
    i ni pun baca petikan metro jer pasal gerhana bulan ni.....kiter tgk ler sesama..hehe

    BalasPadam
  5. To Fairuz Selamat..
    spesel r yer lahir masa gerhana bulan....bertanda mcm 'harry potter' ker...ahaks

    BalasPadam
  6. leh r sambut New Year bersaksikan gerhana bulan,, heh2,,,

    BalasPadam
  7. To AHmadJo..
    Yeahhh!! new year maal hijrah x sambut ker??

    BalasPadam

Terima kasih kerana sudi baca.
Segala penulisan dan penerbitan di dalam blog ini berdasarkan kepada pengalaman, pandangan dan pemahaman peribadi blogger ismiqbal sahaja. Tahap pemikiran manusia tidak sama dan mungkin boleh buat pembaca terasa hati kerana ketidaksamaan pendapat.