05 Ogos 2009

Panjat Pokok Buah

Dua hari lepas aku & family gi kebun arwah datuk (tokki) aku....meng'usha' buahan2 jer...
Agak excited ler...
klu ada apohon mesti ada buah,
klu ada buah mesti ada orang yg kena petik,
klu ada orang kena petik, mesti le ada aku...

Agak lama aku x panjat pokok ni...masa kecik2 dulu slalu gak..
Kami pn membawa le dua buah rombongan kenderaan 'memetik' buah di pokok..
Siap ada 'dulang' hantaran lg....2 guni kosong berbalas dua guni penuh...haha

Sedang 'merisik' buah salak celah pokok ni..malu2 lak buah ni....
(Pic masa panjat pokok duku xde..huhu..)

Sempat lagi bergaya masa panjat pokok ramburan ni...
Mula2 kait guna galah jer...tension sgt coz x dpt..aku g panjat jer..
(Lagipun pacat byk kat bawah tu...)

Balik umah dalam maghrib gak..lapaq perut ceq ni ha...
Ni di panggil "Ketupat Sotong"..
Mak joe yg buatkan..aku ni jakun lak x pernh dgr benda ni...
Dalam sotong tu ada nasi pulut..makan ngn kuah santan..

Yummy!!
Buah-buahan tempatan....
Rambutan, Duku & Salak
(Ada sebijik buah salak tu sebesar penumbuk..sayang lak nak makan..simpan je coz jarang jupe buah salak besar tu...)

10 ulasan:

  1. wakper tupat sutun tu putih ngat??..bese ala2 pink skit...hihi

    BalasPadam
  2. nyumnyum...windu nye buah-buahan tempatan..

    erm, kamu bkn bdk ganu ke? awat xpnah dgr ketupat sotong tuh? hahaha...sdap weyh...

    chem5007: ketupat sotong tuh kengkadang putih pucat sbb ikot sotong...ahax...

    BalasPadam
  3. 5h4z4: Aku rase dier buang selaput hitam yang ade kat badan sutun tu kot...that's y la kuah dier putih. Kalu masuk skali, maybe kuah die nmpak lawa..kaler pink2 skit.

    Tapi kalu buang selaput tu..orang ckp bulih elakkan hanyir..tapi setakat ni aku buat OK jer..x hanyir2 pung..hehe.

    BalasPadam
  4. guane ni, orang tranung pun dok rajin dengor tuppak sutong ke?
    haish~

    BalasPadam
  5. @chem5007
    : sotong masa fresh warna pink...bila dah masak terlalu lama...jadi warna putih...

    @azzaliena suziantie
    : pegi ler kait..ahakss...


    @5h4z4
    : mmg org ganu..cuma mak x rajin wat..hehe...nasib baik ada org wat...leh gak merasa..


    @k.e.r.i
    : aku rajin dengar SOTONG CELUP TEPUNG jer..bila la nk merasa mu blanja aku....padan tunggu je r....

    BalasPadam
  6. haha..aku baru 2 kali uat tupat sutun sepanjang 5 tahun aku duk Selangor ni..tu pun time nk gi picnic ke. Tapi aku guna santan hok dalam kotok je lah.

    BalasPadam
  7. chem5007 : erm, yup...klu buang selaput tuh mmg kurg sket hanyir die...org katela...slalu mmg buang so xtau klu xbuang btol ke hanyir..heuhue..

    u did twice, ok tuh...me only did once...tuh pun last yr..ahahhah..harituh nk buat, sotong ade, pulut ade, tp lidi xde...rs nk gune stapler je...hikshiks...=p~

    BalasPadam
  8. @chem5007
    : ok le tu wat 2 kali...mal x pernh wat pun....nnti nk try ler...


    @5h4z4
    klu x jupe lidi....raut je kayu mana2 pun...ahass

    BalasPadam
  9. 5h4z4 :

    Eh x payoh cari lidi la..mu gi pasor raye..cari jer lidi orang cungkil gigi tu..aku guna lidi tu jer. Tapi mung jgn la guna lidi hok org cungkil gigi doh...kwa kwa kwa. Senang pun senang kan.. x payah nk raut2 lidi. Lidi yg buat cungkil gigi tu...yg bhgn tgh dia besar skit dan runcing di kedua2 belah hujung.

    Dok soh byk kira..petang ni gi beli lalu..hahaha.

    BalasPadam

Terima kasih kerana sudi baca.
Segala penulisan dan penerbitan di dalam blog ini berdasarkan kepada pengalaman, pandangan dan pemahaman peribadi blogger ismiqbal sahaja. Tahap pemikiran manusia tidak sama dan mungkin boleh buat pembaca terasa hati kerana ketidaksamaan pendapat.