21 Jun 2017

Tak lama lagi seluruh umat Islam akan meraikan Hari Raya Aidilfitri setelah 30 hari kita berpuasa di siang hari dan melantak makan ketika berbuka. Harapan kita semasa berpuasa ni harapnya dapatlah turun 3-5 kilogram, tapi 3-5 kilo lak yang naik. Apakes. muhasabah diri sekejap mencari apa sebabnya sambil mengunyah baki murtabak yang tak habis sambil layan Drama "Andainya Takdir" jam 10 malam.

Di media sosial banyak update status tentang soalan-soalan sentap bila masa raya nanti. Ada juga video klip, status yang bagi tutorial secara sarkastik bagaimana nak jawab soalan-soalan yang dianggap 'sentap' bagi sesetengah orang terutamanya orang bujang.

Antara soalan 'sentap' bila berkumpul dengan saudara mara yang senior:
1. "Bila nak kahwin?"
2. "Bila nak ada anak?"
3. "Bila nak tambah anak?"
4. "Bila nak ada kereta, rumah sendiri?"

Mungkin kita selalu digasak dengan pertanyaan ini membuatkan kita jadi 'fed-up', muak dengan soalan yang kita sendiri pun tak pasti masa depan sendiri. Bila dah 'fed up', maka mula la mencari jawapan untuk 'senyapkan' si penyoal yang boleh melampaui batas adat dan adab.

Saudara mara, kawan-kawan kampung dah la kita jarang sekali jumpa... Setahun sekali dah jadi tradisi..kalau tak di hari raya; mungkin di majlis-majlis kahwin atau majlis reunion. Soalan-soalan sentap memang dah jadi pembuka bicara gamaknya. Mungkin bagi kita, soalan tu agak sentap maka kita membalas pun dengan sentap juga. Maka, terjadilah situasi 'krik...krik...krik...' sebab perbualan terhenti disitu sebab takut lebih banyak adegan sentap-menyentap.


Kenapa di Soal Soalan Cliché? Yang kita pun tak tahu jawapannya.

Memang dah jadi naluri manusia yang ingin tahu walaupun tak punya kebaikan kepada mereka sendiri.

Q: "Bila nak kahwin?" "Bila nak itu..ini..sekian....?"
(Apa kena mengena dengan kahwin atau tak dengan penyoal tu?)
## Jodoh pertemuan, rezeki adalah fitrah manusia. Jadi, memang fitrah manusia melihat manusia lain berpasangan dengan jodohnya. Jodoh pertemuan adalah antara banyak-banyak rahsia Allah, bila kita dah tahu maka secara tak langsung kita yakin kepada Allah bahawa Dia telah mengaturkan sebaik-baiknya bagi hamba-Nya. Bagi yang belum jumpa dengan jodoh, secara tak langsung kata-kata penyoal yang dianggap 'busy body' turut mengaminkan dalam lintasan hatinya semoga jodoh si 'single' tu cepat sampai. (kalau lintasan hatinya ada sekelumit niat baik bila bertanya...)

Janganlah kita hilang adab budi bahasa kita bila disoal tentang Rahsia Allah. Kita tak sempurna dan cuba mencari kesempurnaan dalam kehidupan. Kita hanyalah hamba yang ingin tahu Rahsia Pencipta. Bak kata Harith Iskander,"We stated the obvious" (kita nyatakan yang jelas) sebab itu sahaja had mata akal fikiran kita.

Nanti bila Raya atau jumpa saudara mara dan ditanya soalan 'sentap' melibatkan masa hadapan.. Jawablah,"Rahsia Allah. Saya pun nak tau juga bila saya nak kahwin ni..."

Dah besar-besar ni jangan sentap-sentap sangat... Life must go on...

Posted on Rabu, Jun 21, 2017 by Ismiqbal Abdullah

2 comments

15 Jun 2017

Pengapit atau 'Bridesmaid' (bagi pengantin perempuan) atau 'Groomsmen' (bagi pengantin lelaki) dalam sesebuah perkahwinan dianggap wajib ada, lebih-lebih lagi ia sudah menjadi 'trend' zaman sekarang yang semakin 'hipster'. Pengapit atau Bridesmaid ini telah wujud berkurun-kurun lamanya dan peranannya semakin berubah mengikut peredaran zaman. Tidak salah adanya pengapit/bridesmaid/groomsmen ini, mengikut kemampuan sosio-ekonomi masing-masing. 

Bagi untuk lebih menghayati perjalanan budaya perkahwinan yang sekali seumur hidup ini, lebih bagus kita mendalami dan memahami asal usul pengapit/bridesmaid/groomsmen ini yang menjadi 'trend' ini.

Sebelum kita masuk ke peranan pengapit ini, kami terangkan dulu (secara teori) maksud dalam perkahwinan. (Oleh kerana saya ni Melayu, jadi saya kaitkan secara teori kepada Adat Bangsa Melayu, ia mungkin berbeza mengikut bangsa lain.)
Kredit: bighandesign ni bagi template kartun kahwin free

I. Apa itu Raja Sehari dan Hantaran?

Istilah Raja Sehari merujuk kepada Pengantin Lelaki & Perempuan yang dilayan seperti Raja dalam satu hari, diiring oleh dayang-dayang / bridesmaid dan duduk di singgahsana pelamin memerhati rakyat 'tetamu' menjamu selera pada hari keraian. Para tetamu juga sesekali datang menyembah mengucapkan tahniah di atas singgahsana.

Istilah Raja Sehari ini lebih merujuk kepada Pengantin Lelaki yang dianggap sebagai bakal ketua keluarga. Perkahwinan adalah untuk menyatukan dua hati, dua keluarga dan dua keturunan. Pada asasnya untuk melebarkan salasilah keturunan Raja Sehari Baru (Pengantin Baru) yang menjadi tanggungjawab lelaki. Bagi seorang Raja, mendapatkan keturunan adalah impian utama kerana ia sebagai penyambung legasi beliau. Seorang Raja juga di anggap mempunyai harta dan harta tersebut diguna untuk merisik, menanda bakal pengantin dan hantaran dengan sejumlah harta emas ditukar kepada nilai wang hantaran kepada pengantin perempuan bagi menggembirakan keluarga bakal permaisuri tersebut. Cincin emas menunjukkan simbolik harta tersebut. Oleh kerana percampuran dengan agama Islam, cincin emas lelaki ditukar kepada Cincin perak. Mas Kahwin yang rendah di masukkan mengikut syarat Islam dan nilai mengikut negeri. Perbelanjaan wang hantaran diberikan sebelum akad nikah berlangsung dan kemungkinan digunakan sepenuhnya untuk perbelanjaan majlis keraian.Secara teori, majlis tersebut ditanggung oleh bakal Raja Sehari (bakal Pengantin lelaki)

Bagi negeri Terengganu dan Kelantan, hantaran merupakan jenis barangan dan wang hantaran bergabung dengan jumlah mas kahwin. Namun terdapat perbezaan mengikut praktik keluarga kerana Mas kahwin mengikut Islam adalah hak pengantin perempuan (dan atas tolak ansur mengikut kemampuan pengantin lelaki) serta duberi semasa majlis akad nikah berlangsung. Majlis keraian ditanggung oleh bapa pengantin perempuan dan atas tolak ansur juga pengantin perempuan memberikan sejumlah daripada mas kahwin untuk perbelanjaan majlis bagi meringankan beban bapa (bekas Raja Sehari Lama).
Pengantin
Pengantin merujuk kepada Pengantin perempuan dan pengantin lelaki yang menjadi Raja Sehari dalam majlis perkahwinan tersebut.

Pengapit
Pengapit merujuk kepada Pengapit lelaki (groomsmen) dan pengapit perempuan (bridesmaid).

Hadiah
Hadiah merujuk kepada hadiah yang diberikan oleh tetamu,keluarga, kawan-kawan atau sesiapa sahaja kepada pengantin.

II. Asal Usul dan Peranan Pengapit

1# Melindungi Pengantin (Terutamanya Pengantin Perempuan)

Peranan pengapit mengikut asal usul beratus tahun dulu semasa zaman Rom Kuno adalah untuk menjaga kedua-dua mempelai terutamanya pengantin perempuan.Ikut sejarah kuno, pengapit lelaki pun akan berarak dengan pengantin perempuan bagi melindunginya daripada perompak yang nak curi hantaran (dowri). Ada sesetengah pendapat, bagi mengelak pengantin perempuan di ancam, dibunuh, diculik oleh pembunuh upahan ke bagi mengelakkan kahwin dengan pengantin lelaki. Mengelakkan pengantin lelaki tu ada keturunan/legasi. Sebab lelaki tu dianggap sebagai Raja sehari. Seorang Raja yang bakal meluarkan empayarnya dengan keturunannya. Hebatkan?

2#Memberi Sokongan dan Teman Semasa Majlis.

Dalam tradisi moden, pengapit memang mengepit je dengan pengantin yang dah jadi Raja Sehari takleh ganas-ganas sangat. Jadi Pengapit membantu pengantin dan teman di sebelah pelamin. Di budaya Barat, pengapit akan memberi ucapan semasa majlis keraian.

3#Sebagai Saksi Nikah dan Kelirukan Orang (Hantu)

Dalam undang-undang Rom Kuno perlukan 10 orang saksi yang perlu hadir semasa majlis kahwin. Kalau dalam Islam juga perlukan saksi sebagai syarat sah Nikah, pengapit pun boleh juga jadi saksi. Ada kepercayaan barat kuno yang bridesmaid dan groomsmen (pengapit ramai yang pakai lawa-lawa macam pengantin juga) nak bagi hantu-hantu, roh-roh jahat keliru yang mana satu pengantin (atau yang macam No.#1 bagi elakkan orang yang berniat jahat terhadap pengantin baru)

4# Sebagai Pembantu Peribadi
Mengikut sumber, tradisi Bridesmaid berkaitan dengan Bible atau kitab lain. Bila Jacob berkahwin dengan Leah dan Rachel, setiap daripada pengantin membawah "maid/ pembantu' sendiri. 'Maid' disini lebih kepada pembantu peribadi, bukan pengapit zaman sekarang.

5# Pelindung Terbaik 'Best Man' Pengantin Perempuan
 Dalam Budaya barat juga disebut 'Bestman' sebagai pengapit, mengikut asal dari Germanic Goth pada kurun ke-16. Pengapit tersebut memang 'best man' yang terbaik di mana secara khususnya menghalang pengantin perempuan diculik atau diancam dari keluarga yang tak restu. Atau dari bekas-bekas kekasih lama yang datang meroyan kat majlis kahwin.
6#Sebagai Peneman 'Tukang' Redakan Hati Pengantin Perempuan.
Kawan-kawan pengantin perempuan/ bridesmaid akan bagi-bagi hadiah yang diterima atau diberi kepada pengantin perempuan bagi nak sejukkan hatinya yang lara sebab berpisah dengan keluarga atau sebab keluarga perempuan tak berapa berkenan dengan pengantin lelaki, jadi kurang atau tiadalah hadiah diberi. Hadiah-hadiah tersebut boleh juga jadi hantaran/dowri pengantin perempuan kepada lelaki.

Pengapit lelaki dan perempuan biasanya berdiri sebelah dengan pengantin bagi menunjukkan sokongan dan peneman di majlis keraian yang meriah serta menggembirakan hati semua orang. Tanggungjawab dan fesyen pengapit berubah dari masa ke semasa. Bagi budaya melayu juga menyerap daripada budaya-budaya lain juga asalkan tidak bertentangan dengan Islam, budaya masing-masing. Yang penting pada majlis penyatuan dua hati ini berjalan dengan lancar dan sempurna.

Nota: Sesetengah kenyataan adalah pandangan teori penulis sendiri dan tiada rujukan berkaitan.

Rujukan:
1. http://simplepleasures.us/traditions-behind-bridesmaids-and-groomsmen/
2. http://mentalfloss.com/article/57821/21-historical-roles-and-responsibilities-wedding-party

Posted on Khamis, Jun 15, 2017 by Ismiqbal Abdullah

1 comment

30 Mei 2017

Aplikasi WhatsApp dah jadi medium komunikasi yang meluas sekarang. Melalui Whatsapp juga boleh buat group Whatsapp minimum 2 orang. Kebiasaannya orang buat GroupWhatsapp ni sebab nak buat rekod yang berkaitan dengan sesuatu perkara. Kadang-kadang (kebanyakkannya) melalut je sampai terkeluar dari tujuan asal Group sampai notifikasi beratus-ratus tak sempat nak baca yang mana berkaitan group dan yang mana iklan 'tumpang lalu' (sesekali tu okay lagi sebab kekadang kita sendiri pun nak 'tumpang lalu' juga)

Berbalik kepada WhatsApp kepada nombor sendiri. Terlihat pada post di Facebook dan telah cuba sendiri. Di bawah ni saya letak gambar macam mana nak WhatsApp ke nombor sendiri.

Langkah #1: Dengan menggunakan browser internet di msartphone, letak alamat web 'wasap.my/601xxxxxxxx' (Letak kod Negara sekali pada hadapan. Malaysia= 60)

Langkah #2: Selepas masuk ke web wasap di atas, dia automatik ke paparan seperti dalam gambar ni. Tekan butang 'Message' untuk Whatsapp ke nombor sendiri.


Contoh Whatsapp ke nombor sendiri selesai.
Selesai. Boleh whatsapp ke nombor sendiri sebagai reminder atau nota. Whatsapp juga boleh backup ke google drive.



Posted on Selasa, Mei 30, 2017 by Ismiqbal Abdullah

1 comment

17 Mei 2017

Sejak 27 Mac 2017, kini sudah sebulan lebih saya pindah ke rumah sewa yang baru di Seri Kembangan. Selangor dari Bilik Sewa di Putrajaya. Juga berpindah dari PJJ (Perhubungan Jarak Jauh) dengan Isteri dan Anak kepada hidup bersama di rumah sewa ini. Jarak tempat kerja saya dan isteri pun tidaklah jauh sangat cuma agak sesak di simpang lampu isyarat depan Giant Seri Kembangan (memang dah sedia maklum situ sesak pergi dan balik kerja). 

Sejak dari hidup bujang hinggalah berkahwin dan ada anak, sudah banyak rumah sewa yang saya diami dari beberapa negeri, dah banyak kali juga berpindah randah sebab merantau mencari ilmu dan rezeki. Ada beberapa benda yang saya rasakan sesiapa yang selalu berpindah dan baru nak masuk rumah baru atau rumah sewa perlu ada benda ini.

1# Cecair Peluntur

 Setiap kali saya berpindah ke bilik/rumah sewa baru, peluntur atau clorox benda wajib bawa sekali sebab ia dapat membunuh 99.9% bakteria. Haha. Tapi memang betul. Peluntur ini juga boleh hilangkan daki-daki tandas dengan sangat efisien, mudah dan tidak perlu menyental dengan kuat. Ia dapat menijmatkan masa dan hasilnya memang berkilat cenggini hah***. Saya mencari jenama yang paling murah seperti di Tesco.

Cara: Campurkan nisbah 1:1 air dan peluntur ke dalam penyembur. Goncang dan semburkan di mozek, tandas, celah-celah. Biarkan seketika, berus dan jiruskan dengan air.
Awas: Pastikan pengudaraan lancar dan jangan duduk dalam ruang tertutup semasa membuat penyemburan sebab peluntur/clorox boleh memedihkan mata dan sakit dada jika terhidu. Basuh mata, hidung tangan sebersihnya. Minum air banyak.

2#Kotak (Baru atau Terpakai)

Apabila ingin berpindah atau berada di tempat baru, kotak adalah benda yang jadi sangat berguna, ringan, fleksibel, jimat dan kalau korang kreatif boleh nampak eklusif. Isteri pernah tegur untuk nak buang kotak-kotak dalam stor, tapi saya taknak.. kami baru pindah, perabot masih tak banyak. Kotak-kotak tu saya perlukan untuk jadikan rumah lebih kemas.

Cara: Daripada kotak yang besar, korang boleh potong untuk jadikan kotak yang lebih kecil untuk mengisi barang-barang dalam stok atau untuk penyimpanan. Bagi menjimatkan ruang penyimpanan, kotak tersebut boleh diletak secara bersilang untuk bertingkat. Korang boleh cari pelbagai kegunaan kotak dan dibentuk menjadi benda yang berguna dalam rumah.

3#Pokok Hiasan

Pokok di dalam rumah adalah wajib bagi saya sebab ia mencantikkan rumah dengan benda semulajadi, ada artikel menunjukkan beberapa jenis pokok yang dapat menapis udara dari toksik seperti pokok lidah buaya, pokok lidah jin dan sebagainya.

Bagi saya, antara pokok yang mudah di jaga dan di tanam dalam rumah ialah pokok lidah buaya dan lidah jin. Kalau tidak siram beberapa hari pun masih boleh bertahan lagi..

4#Racun Serangga

Rumah sewa yang kita baru pindah tu kebiasaannya sudah tidak berpenghuni beberapa lama. Jadi yang menghuni rumah tu adalah 'makhluk-makhluk halus' seperti LIPAS, semut dan CICAK. Jadi, bila dah masuk rumah, sembur semua celah-celah rongga yang ada. Lagi baik guna penyembur yang ada mucung panjang tu. Nanti jangan terkejut kalau keluar semua benda hidup yang dah keracunan.

5#Pita pelekat atau Gam tembak

Kedua-duanya mempunyai fungsi yang sama sebagai pelekat. Gam tembak lebih fleksibel untuk pelbagai jenis permukaan, ruang dan sudut (kecuali kawasan basah dan panas). Pita pelekat biasanya untuk lekatkan yang jenis kertas. Saya lebih suka guna gam tembak sebab lagi kukuh dan kemas.

______ * * * _______

Setiap orang mempunyai cara tersendiri bila ingin berpindah dan berpindah di rumah baru. Apa cara sekalipun, kita nak pastikan rumah tu nampak kemas. Dan bila kita mula berpindah, semestinya banyak kos dikeluarkan. Sementara kewangan menjadi stabil, kita gunalah apa sahaja sumber yang boleh digunakan untuk menjimatkan kos dan berguna dalam kehidupan seharian kita.

Bagi muslim, boleh amalkan masuk ke dalam rumah baru pindah.


Posted on Rabu, Mei 17, 2017 by Ismiqbal Abdullah

No comments

27 April 2017


Jadi admin dalam ruangan chat Group WhatsApp bukan masalah besar. Pada asasnya, ia membolehkan anda untuk menambah atau mengalih keluar orang daripada kumpulan. Walau bagaimanapun di India, sebagai admin WhatsApp sembang kumpulan tidak lama lagi boleh bermakna lebih banyak tanggungjawab. 

Kini di Malaysia menurut akhbar Berita Harian, bertarikh 27 April 2017 (Khamis), Admin (pentadbir) kumpulan WhatsApp berdepan tindakan undang-undang sekiranya gagal membendung penyebaran maklumat palsu dalam kalangan ahli sehingga menggugat keselamatan negara.
Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Jailani Johari, berkata tindakan undang-undang sedia ada di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 boleh dipertimbangkan untuk mengambil tindakan terhadap pentadbir terbabit.
Di bawah akta itu, pelbagai kesalahan boleh dikenakan tindakan seperti menyebarkan berita palsu, fitnah, menghasut, penipuan dan pendedahan komunikasi yang dilarang iaitu mendedahkan maklumat di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA).
  "Pentadbir boleh dipanggil untuk membantu siasatan sama ada tindakan diambil terhadap individu terbabit bergantung kepada fakta dan keterangan bagi setiap kes.
  "Tidak kira maklumat palsu, tidak sahih atau bertujuan memfitnah, pentadbir bertanggungjawab terhadap ahlinya. Sekiranya terbukti individu (pentadbir) terbabit secara langsung atau membiarkan maklumat palsu itu disebar secara sengaja, dia akan dikenakan tindakan," katanya kepada BH, semalam.
Jailani berkata, pentadbir kumpulan WhatsApp perlu lebih bertanggungjawab mengawal ahlinya supaya tidak menyebarkan maklumat palsu dan seharusnya menjadi gate keeper menapis berita tidak sahih sebelum berkongsi dalam kumpulan aplikasi berkenaan atau disebarkan di medium media sosial lain.

Laksana segera
Sementara itu, Timbalan Presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd Yusof Abdul Rahman, berkata cadangan mengenakan hukuman terhadap pentadbir perlu dilaksanakan segera.
Katanya, penyebaran maklumat palsu bukan sahaja menimbulkan kegusaran dalam kalangan masyarakat malah boleh menggugat keamanan negara.
"Di India, kerajaan negara itu memperkenalkan undang-undang baharu yang mana pentadbir kumpulan WhatsApp boleh dihukum penjara sekiranya ahli kumpulan terbabit menyebarkan berita palsu. 
"Walaupun yang menyebarkan berita itu adalah daripada ahli kumpulan terbabit, namun pentadbir yang akan bertanggungjawab menerima hukuman kerana dia tidak menapis dan memadam terlebih dahulu berita palsu daripada terus disebarkan," katanya.

 Mengikut peraturan oleh majistret India, WhatsApp pentadbir kumpulan boleh akan bertanggungjawab atas berita faktanya tidak benar atau palsu yang dikongsi dalam kumpulan, yang boleh seterusnya membawa kepada laporan kepada pihak polis terhadap pentadbir kumpulan. Matlamat ini adalah untuk membantu membendung penyebaran maklumat palsu.
  Mohd Yusof bagaimanapun berkata, hukuman yang bakal dikenakan terhadap pentadbir terbabit tidak seharusnya terlalu berat sebaliknya diberi amaran untuk kesalahan pertama.
 Katanya, banyak pendekatan lain boleh diambil untuk memantau penyebaran maklumat palsu seperti Akta Hasutan 1948, Akta Fitnah 1957, Akta Jenayah Komputer 1957 dan Kanun Keseksaan.
INFO:
Seksyen 500 Kanun Keseksaan kerana memfitnah - Hukuman penjara 2 tahun dan denda atau kedua-duanya sekali.
Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 kerana penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian untuk menyebarkan berita palsu - Denda tidak lebih RM50,000 atau penjara tidak lebih setahun atau kedua-dua sekali jika sabit kesalahan.
Akta Hasutan 1948 - Penjara tiga tahun atau denda RM5,000 atau kedua-duanya.
Akta Rahsia Rasmi (OSA) 1972 - Penjara mandatori antara satu hingga 7 tahun.

Sumber: Berita Harian; Uberzimo

Aku dan Mung Bulan Kata:
Senang-senang lantik semua ahli jadi admin group kalau taknak sorang je yang kena nanti. Kena kenalpasti ahli group whatsapp masing-masing, kalau yang tak kenal dan ada isu, terus remove  dari group..kang admin jugak yang susah. kata mung

Posted on Khamis, April 27, 2017 by Ismiqbal Abdullah

2 comments

16 Februari 2017

Ini adalah kali pertama aku disaman oleh Majlis Perbandaran sebab tak bayar parking (tak pamerkan kupon parking). Almaklumlah sebelum ni naik motor boleh parking celah mana-mana pun tak kisah kupon parking. Nak di jadikan nasib ketika itu Abang MPSJ beruniform segak melaksanakan tugasnya. 

Nak dijadikan kisah aku sedang menunggu untuk membuat kad ATM baru di Cawangan Maybank Sri Serdang, Selangor. Walaupun orang tak ramai, tapi dalam sekejap itulah Abang MPSJ datang waktu rehat tengahari tu. Kakak-kakak Maybank dah kepoh kat depan bagi warning ke geng-geng mereka di belakang bagitau Abang MPSJ datang. Seketika itu, aku terpinga di depan kaunter menunggu sedikit lagi borang untuk siap. Kakak yang bertugas pada mulanya minta kawannya ambil alih untuk dia pergi bayar kupon parking. 

Notakaki: Kad ATM aku dah expired 02/2017 sebab jarang guna ATM, selalu online banking je. untuk tukar kad ATM Maybank cuma bawa kad ATM lama dan kad pengenalan sahaja yang boleh dibaca data cip).

Selesai sahaja tukar kad ATM Maybank baru tanpa caj dan terus keluar dan nampak Abang MPSJ beruniform selesai memberikan surat cinta kepada pemilik kereta di depan Maybank pada 13 Februari 2017 (Tahu lah 14 Februari kan Hari Valentines..)

Surat 'cinta' saman MPSJ sebab tak bayar parking. Oleh kerana ini kali pertama mendapat saman parking, aku tak berapa tau di mana nak bayar saman parking ini. Kalau mengikut alamat dna GPS dalam 20 minit jugak dengan tol lagi. Jadi aku bawa balik ke pejabat dulu untuk bertanya dengan kawan lain dan cuba cari bayaran secara online. 

Notakaki: Kadar maksimum adalah RM80, kalau bayar dalam jangka masa 14 hari diskaun kepada RM20.

Langkah 1: Untuk nak semak dan bayar kompoun (saman) yang dikenakan oleh MPSJ, boleh layari Website MPSJ, masukkan No.kad pengenalan atau nombor kenderaan.
 
Langkah 2: Setelah semak kompoun MPSJ, jika ada akan tertera di atas itu dan akan keluar borang untuk membuat bayaran secara dalam talian (online). Pembayaran adalah melalui Kad kredit atau Kad Debit yang mempunyai Visa, Mastercard. Kemudian klik untuk langkah seterusnya.

Langkah 3: Setelah isi maklumat diri, seterusnya ke maklumat bayaran online. Isi yang bertanda (*) sahaja. Aku pernah cuba beberapa kali untuk bahagian (optional) tapi asyik gagal.

Langkah 4: Selepas isikan semua maklumat dan terima kod pin dari Kad Kredit/Debit. Selesai!

Okay MPSJ, maafkan saya parking tanpa bayar walaupun urusan bank sekejap je. Terimalah duit belanja sempena Hari Valentine 2017 ini sebagai kenangan terindah kita.


Posted on Khamis, Februari 16, 2017 by Ismiqbal Abdullah

No comments

15 Februari 2017

20 Januari 2017 (Hari #65) :  Majlis Cukur Jambul Irfan diadakan pada Hari ke-65 disebabkan faktor jarak Papanya dan faktor kewangan. Majlis cukur jambul zaman sekarang lebih kepada adat turun temurun daripada tuntutan Islam. Walau bagaimanapun, Ustaz Azhar Idrus mengatakan hukum mengadakan majlis adalah harus kerana tiada dalil melarangnya (kecuali boleh merujuk kepada Larangan Membazir ketika bermewahan mengadakan majlis...)

Tiada persiapan terperinci sangat, semua keluaga mertua uruskan (Doorgift untuk tetamu lelaki Marhaban, makan minum, peralatan adat melayu cukur jambul). Si suami PJJ jauh di Putrajaya ni agak rumit untuk buat persiapan.

Untuk peralatan adat melayu untuk majlis cukur jambul, terdapat beberapa item yang diperlukan:
  1. Gunting - untuk gunting sedikit rambut oleh geng marhaban (sebagai syarat adat melayu je..)
  2. Pisau cukur (pencukur) - Ni benda wajib untuk cukur kepala bayi nanti... Sunnah Nabi ialah cukur ye, Bukan pendekkan, potong sedikit rambut. Boleh pilih pencukur yang jenis plastik. Boleh try cukur bulu sendiri untuk test ketajaman pisau dan keselesaan.
  3. Air wangi/ air mawar - adat melayu untuk merenjis kepada ahli marhaban yang menggunting rambut bayi
  4. Daun Pandan merenjis - Daun pandan di ikat dan dicarik seperti penyapu untuk direndam dalam air tepung ubi dan sapu pada kepala bayi.
  5. Daun pandan dan bunga kertas dimayang dan di gaul dengan beras kunyit. - tujuan adat melayu ini tidak jelas, asalkan tidak bercanggah dengan Islam diharuskan. Campuran ini di tabur kepada bayi selepas rambut digunting.
  6. Air tepung ubi - walaupun diguna dalam adat melayu tapi dari segi logiknya ia untuk menyejukkan kepala bayi. Air tepung ubi direnjis dengan daun pandan ke kepala bayi untuk basahkan rambut supaya senang untuk digunting. Air tepung ubi ini boleh di sapu  selepas mencukur habis kepala bayi untuk menyejukkan kepala, boleh juga sapu bedak sejuk. Jangan terus sapu minyak selepas cukur, nanti jadi tidak selesa dan panas (ikut pengalaman lelaki yang selalu mencukur ni....)
  7. Bekas berisi air - Bekas ini bertujuan untuk meletak rambut yang telah di gunting dan dicukur kemudian nanti supaya tidak bertebangan. Lebih-lebih lagi rambut bayi yang halus macam bulu roma je.

 Jika mengikut Adat Melayu, Cukur jambul bayi adalah pada Hari ke-44 / 45, selesai sahaja ibu habis berpantang 44 hari. Jika mengikut Islam dan menjadi sunnah adalah pada hari ke-7. Oleh kerana jarak dan masa memisahkan, maka majlis kami berjalan pada hari ke-65. Tiada masalah asalkan jangan sampai rambut bayi menebal, dibimbangi apabila mencukur menjadi gatal dan tidak selesa.

Seperti biasa pagi tu Irfan masih mamai lagi, sesekali bangun tidur-tidur ayam sambil request susu. Sekitar jam 9:15 pagi ahli surau marhaban tiba di rumah dalam 10-12 orang termasuk dengan ketua kampung. Majlis berjalan dengan agak tergesa disebabkan ketua kampung dan orang lain ada hal lain. Menjadi kebiasaan juga Majlis Cukur Jambul disertakan dengan Majlis bacaan yassin dan tahlil untuk disedekahkan kepada almarhum-almarhumah.


Bacaan zikir yang ringkas. air diletak di dalam bekas dan di 'doa'kan oleh ketua kampung dan untuk dimandikan kepada bayi. Selesai sahaja sesi marhaban yang simple. Ketua minta ayah atau atuknya untuk ambil bayi untuk sesi menggunting. Jadi, aku sebagai ayahnya dapatkan Irfan yang tengah menyusu dalam bilik dengan ibunya. Irfan masih mamai lagi sebab biasanya waktu pagi macam ni tak bangun lagi ni. Bila aku bawa Irfan keluar, jemaah mula berselawat, ayah mertua mula mengiringi membawa dulang berisi barangan macam di atas tadi. Dari satu jemaah ke jemaah yang lain silih berganti. (Ada juga jemaah yang agak kekok untuk menggunting serta mengikut aturan dan tak berapa faham macam mana nak buat..tapi ayah mertua bagitau sedikit..aku tak kisah sangat kerana hanya adat melayu yang kecil..cukup sekadar ambil syarat..)
 Irfan sesekali menggeliat tapi masih terkawal, memang tidak menangis atau merengek. Merenung kosong je paksarela...haha
 
Mendukung Irfan mengelilingi jemaah untuk silih ganti gunting rambut.

 Setelah selesai sesi menggunting, para jemaah dijemput menjamu selera di luar rumah.
Selesai sahaja bacaan zikir dan gunting rambut, para tetamu lelaki mula menjamu selera. para tetamu perempuan mula hadir untuk menziarah. Sepanjang aku mendukung Irfan mengelilingan jemaah surau untuk gunting rambut (7 orang mengikut adat). Aku masih menunggu keluarga dari terengganu yang baru bertolak pada pagi tersebut, mereka sampai sekitar tengahari.


Walaupun majlis cukur jambul dah selesai, bagi peluang Tok Ma dengan Tokki Pa ni untuk gunting rambut Irfan sebagai syarat. Dah datang jauh musafir dari Terengganu yang ambil masa 4 jam perjalanan, bagi lah masa lebih untuk bermain dengan cucu mereka ni. Tak lama singgah dalam 2 jam lebih di sini kemudian mereka bergerak balik.
 
Irfan selepas kena gunting rambut dan sebelum cukur sepenuhnya.
Family Photo kami bertiga selepas Majlis Cukur Jambul
 
 Oleh kerana ini pengalaman pertama untuk aku mencukur kepala bayi, disebabkan tanggungjawab dan inginkan pengalaman, ada juga bertanya pengalaman kawan-kawan sebelum ini sebagai persediaan dan mindset.Di mulai dengan bahagian tepi telinga kiri dan kanan semasa Irfan sedang menyusu dan tidur. Kemudian diteruskan dengan atas kepala, elakkan dulu bahagian ubun-ubun bayi yang perlu perhatian lebih.. Semasa mencukur, sediakan bekas berisi air untuk basahkan rambut bayi dan untuk letak rambut bayi nanti. Sediakan tisu untuk lap dan buang rambut terkumpul pada mata pisau cukur supaya proses mencukur jadi lancar. Sesekali cuba cukur pada tangan sendiri untuk melihat kelancaran mencukur.
Selesai mencukur botak Muhammad Irfan Suyan ni yang berumur 65 hari. Alhamdulillah majlis berjalan lancar menyahut seruan Sunnah Rasulullah s.a.w walaupun terlambat.
Moral: atur majlis dengan teliti dan jangan ikut nafsu semata-mata. Seeloknya buat di kalangan ahli keluarga sendiri sebab kita sendiri mengawal masa dan kelapangan serta tidak libatkan orang lain yang tiada berkepentingan. Walaupun dalam Islam tidak menggalakan pembaziran, tapi ikut kemampuan sendiri, bukan kerana adat melayu semata-mata. jika hendak ikut adat melayu, pastikan betul-betul memahami maksud tersirat di sebalik adat.

Baccan tambahan:
http://www.babycenter.com.my/a1033015/cukur-jambul-tradisi-melayu

Posted on Rabu, Februari 15, 2017 by Ismiqbal Abdullah

No comments

04 Januari 2017

azam baru 2017, tahun baru, matlamat

Dengan zaman teknologi sekarang, dunia di hujung jari dengan media sosial yang pelbagai menjadi medium untuk hebahan. Namun, mengikut nasihat, pengalaman yang lain, terdapat beberapa perkara yang lebih baik kita simpan untuk diri kita sendiri (kecuali kepada orang yang terdekat dan boleh diharap untuk bagi motivasi). Memberitahu kepada dunia tentang perkara-perkara ini (walaupun anda rasa perlu untuk hebahkan, mungkin boleh berfikir banyak kali). Berikut adalah 7 perkara yang paling penting anda perlu sentiasa menyimpan rahsia.

1. Jangan dedahkan rancangan cita-cita yang paling tinggi anda.

Berdiam diri mengenai ini sehingga anda telah benar-benar berjaya memenuhinya. Rancangan sedemikian biasanya mempunyai ruang lemah dan bahagian yang dapat memberi buruk sangka yang anda tidak perasan; Oleh itu, kemungkinan untuk orang lain boleh memilih cita-cita yang sama tersebut membuatkan anda menjadi kecewa untuk mengatasinya.

2. Jangan sengaja berkongsi maklumat tentang apa-apa perbuatan yang baik atau murah hati atau kerja amal yang anda telah dilakukan.

Keutamaan dalam melakukan sesuatu kebaikan adalah tanpa mengharapkan pengiktirafan, pujian walaupun mungkin niat anda berkongsi untuk menghebahkan. Mempunyai perkara tersebut boleh membawa kepada keangkuhan, riak dan bangga diri. Jika anda merasakan ada keperluan untuk berbuat kebaikan, mungkin anda perlu menilai lagi mengapa anda benar-benar melakukan perkara-perkara ini - adalah daripada pemurah, atau keinginan untuk dipuji?

3. Jangan dedahkan rahsia gaya hidup anda. 

Ia tidak berbaloi untuk bercakap besar tentang bagaimana anda berdiet, atau mengatasi tabiat anda banyak tidur pada waktu pagi, atau cara anda tidak makan nasi dalam 4 bulan. Namun jika anda sebagai blogger, mungkin ia boleh menjadi suatu artikel tapi mungkin bukan di media sosial.  Keadaan emosi anda perlu harmoni, dan apa sahaja keinginan untuk menarik perhatian orang lain dan menerima pujian adalah tanda bahawa ia adalah tidak ikhlas.

4. Pendamkan di saat-saat anda telah menunjukkan keberanian atau kepahlawanan (Hero).

Kita semua mengharungi pelbagai cabaran berbeza setiap hari - baik di dalam alam realiti, alam maya dan, dalam fikiran kita sendiri. Pencapaian anda dalam mengharungi cabaran tersebut akan akan diberi ganjaran sewajarnya. Ia bukan hak anda untuk menilai ianya layak diberi pengiktirafan - kerana di dalamnyaadanya pengajaran.

5. Jangan berkongsi fikiran anda kepada apa yang anda anggap sebagai pengetahuan pencerahan anda tentang alam semesta dan atas soal hidup dan mati.

Ia hanya tafsiran anda, dan bukannya kebenaran yang objektif, dan kemungkinan anda hanya akan kelihatan merendah-rendahkan orang lain apabila anda cuba untuk meyakinkan mereka bahawa mereka salah. Hanya dalam kes-kes tertentu seseorang mungkin mendapat manfaat daripada fikiran anda mengenai perkara ini.

6. Ia tidak pernah berbaloi untuk mendedahkan sebarang konflik atau masalah dalam kehidupan keluarga anda kepada orang lain.

Sentiasa ingat: semakin anda mendedahkan rahsia itu tentang keluarga anda kepada orang lain, semakin kuat masalah ia akan menjadi. Perkara-perkara berikut hanya perlu diselesaikan dalam privasi rumah anda sendiri, di antara orang yang disayangi. Lebih banyak anda mengadu kepada orang lain tentang mereka, lebih sukar untuk diatasi. Lebih-lebih lagi dengan pelbagai komen negatif daripada netizen yang tidak faham situasi sebenar dan membayangkan seolah ianya lebih teruk.

7. Jangan bercakap tentang semua perkara yang tidak menyenangkan yang anda pernah dengar dari orang lain kata atau buat.

Orang yang menyebarkan perkara yang tidak menyenangkan apabila dia melihat atau mengatakan, sama seperti masuk ke dalam rumah dengan memakai kasut. Kasut dipakai membawa kotoran, mungkin anda tidak nampak tapi orang lain dapat lihat kotoran tersebut daripada tapak kasut. Dengan berfikiran negatif juga boleh membuatkan orang lain cuba elak untuk berkongsi sesuatu dengan anda.

Sumber: Brightside.me

Posted on Rabu, Januari 04, 2017 by Ismiqbal Abdullah

6 comments

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...