Inilah akibat kurang kesedarang tentang oral hygiene masa kecik-kecik dulu.. Gigi ni bukan macam sel-sel badan yang boleh di tukar ganti dengan kerap. Kalau gigi geraham lagi la…
Haaa…. ni nak cite pasal gigi geraham aku yang telah ‘expire’ pada bukan waktunya.. Masa kecik memang kurang kesedaran, pakat makan jer..nak gosok gigi memang malas…dah besar-besar camni…terasa la akibatnya…Kang dah merasa bangun jam 2-3 pagi sebab sakit gigi!! Lepas tu tak dapat tidur sampai matahari timbul…Terpaksa la telan pil tahan sakit….huhu~~
http://whyfiles.org/shorties/147tooth/images/teeth.jpg
Masa kecik-kecik dulu, pernah juga terbangun pagi-pagi camni pastu ketuk pintu bilik Papa-Mama…”Maa…Paa…Maaa…Paa….Sakit gigi…”. Biasanya Papa yang bangun pagi-pagi layan anaknya sakit gigi, letak minyak angin kat gigi…(Kalau tak sakit gigi, mesti sebab sakit perut atau takut nak gi tandas…hehehe).
Jadi, aku memang jeles dengan orang yang gigi cantik, sihat ni…kan comel, ensem bergaya jer bila senyum.. Bila dah besar-besar ni mula la ‘melawat bomoh’ gigi (Doktor Gigi), kena berbelanja beratus-ratus ringgit untuk kembalikan gigi jadi cantik, comel, hensem, bergaya…
Jadi, Jagalah kesihatan Gigi anda sementara masih sihat ni.. Gigi adalah contoh terbaik untuk menunjukkan kesan pemakanan, penjagaan kesihatan yang dapat melihat akibatnya pada jangka masa panjang… Cuba korang bayangkan jika penyakit lain… Bimbang-bimbang nanti jika pada masa panjang bila kita semakin berusia, makin timbul penyakit-penyakit, kemudian berbelanja lagi demi mengurangkan penyakit akibat kita tidak jaganya sekarang!
p/s: Peringatan untuk diri sendiri juga sebab tuan cakap ni agak pasif bersukan membakar lemak, kalori….