Jika di imbaskan, semasa aku bersekolah menengah dan tinggal di asrama, ada terjumpa serangga ini tapi berlainan spesis, berwarna hitam. Persamaannya ialah serangga ini boleh melipat dan menyembunyikan sayapnya di bawah abdomen hitam bahagian tengah.

Kemudian, semasa matrikulasi lagi sekitar tahun 2005/2006, masa tu riuh juga diperkatakan supaya berhati-hati dengan serangga ini sebab bisa. Tup-tup tahun 2012 ni, semasa aku baru masuk rumah sewa baru tu, terkena bertemu jodoh juga dengan serangga ini.

Pada mula masuk rumah memang la ada banyak serangga coz dah beberapa hari di tinggalkan, biasalah hidup bujang dan bilik private, dengan tidur cara bujang la tanpa kipas (takde lah sampai 18 SX). Bila bangun, terdapat kesan merah-merah, dan ada kesan macam kena calar, merah dan gatal-gatal, kemudian sedikit berair/bernanah. Pada mulanya aku ingatkan aku ada alahan terhadap toto baru beli, gigih la ke farmasi makan ubat alahan.
Selepas tu, aku terkena lagi benda yang sama, kesan macam calar, satu garisan dan merah, merah, gata-gatal. Kemudian hendak di jadikan takdir, terjumpa la artikel ini. Ia menggamit memori semula yang memang aku sedia maklum akan serangga ini rupanya.
[SHARED INFO FROM PAGE]
Boleh baca dan share. Kalau terjumpa terus matikan je utk keselamatan anak2 ..
APA ITU serangga TOMCAT ?

Nama Am: Kumbang Rove
Nama Saintifik : Staphylinidae (Insecta: Coleoptera: Staphylinidae)
Nama Setempat: Semut Semai, Semut Kayap, Charlie dll
Spesies: Ädâ sekitar 47 000 Spesies
Habitat: Sawah padi dan padang.

Cairan hemolimfe yang terdapat di dalam badan (kecuali sayap) kumbang ini mengandung toksin sentuh haiwan yang paling berbisa di dunia. Toksin ini dikenal sebagai 'Pederin' (C24 H43 O9 N) ditemui pada tahun 1953.

Racun serangga ini 12 kali lebih kuat daripada venom ular tedung (Tak pasti). Kumbang rove yang telah dikeringkan dan disimpan selama 8 tahun masih tetap beracun.
Nasihat kepada penduduk yang dijangkiti:

Kurangi penggunaan cahaya lampu pada waktu malam, kerana kumbang rove amat tertarik kepada cahaya. Gunakan aerosol anti serangga, perangkap berpelekat atau kelambu nyamuk yang halus.
Hindari duduk dekat cahaya dan jika dihinggapi kumbang rove, jangan ditepuk, sebaiknya hembus/tiup supaya menghindar.. Jika bersentuhan dengan kumbang rove, cepat-cepatlah basuh pada bagian yang terkena kumbang rove dengan sabun dan air. (Sumber : pak hIdali)
Copas dari tetangga sblh Jika ada yg kena Tomcat, cepat cuci air bersih, kasih salep hydrocortisone 1% or Salep betametasone + antibiotik neomycin sulfat-3xsehari or Salep Acyclovir 5%..
Binatangnya mcm kala jengking tp kecil pnjang warna merah belang hitam.. Kalau digigit jadinya mcm herpes merah dan tengahnya bernanah diameter 2cm dan terus membesar bila tidak di ubati.
Harus dibaca penting sekali !!!

Waspada terhadap wabak jutaan Serangga TOMCAT yg dpt menyerang kesihatan. :'(