wcs : hello, i'm Joshua (kedengaran x jelas sgt...ye kot.). Ini Muhammad iqmal Abdullah ker?
iq : Yes, speaking.
wcs : Encik Iqmal ada mohon untuk jawatan Wildlife Researcher
kan? So, saya call untuk panggil interview..
iq : yesss...
wcs : so, boleh saya tau latar belakang encik, pengalaman di field ker etc.
iq : saya amik jurusan Marin Biology, since i'm fresh graduated so, saya tiada pengalaman dalam kerja lagi tapi semasa belajar dulu saya ada terlibat di field untuk amik sampling. diving..
wcs : so, interview ni akan di buat di Kelana Jaya untuk base di Johor. Encik sanggup ker untuk travel? masuk hutan?

iq : yes. That should be no problem. i thought jika saya dapat interview ni saya sanggup travel ke Johor baru untuk attend interview ni. i love travelling.
wcs : owh..good to hear that. so, encik sanggup ker bertukar dari marine kepada hutan?
iq : yes. saya sanggup. since i am nature lover.
wcs : encik pernah tak camping ker untuk satu jangka masa?
iq : yes, saya pernah camping di pulau redang selama 3 hari 2 malam
untuk mengambil sample.
(perbualan ni di ubahsuai tapi isi kandungan yang sama)

owh...aku bagitau dia yang aku akan google map coz aku tak pernah sampai sana pun..huhu!

Satu perbualan selama 8 minit 59 Saat dengan campur English & Melayu..haha!
perbualan seterusnya berkaitan tempat, alamat, website, masa, tarikh.

So, pada hari Rabu. 07 April 2010 Bertempat di Jalan SS6/8, Kelana Jaya, Petaling Jaya..Aku AKAN hadiri temuduga ini!
AKu amat bersyukur dapat interview ni. Walaupun ia hanyalah interview, tapi aku tetap gembira kerana di beri peluang untuk melangkah.

p/s: wish me luck guys! pray for me to get this job! i'm really E.X.C.I.T.E.D to attend this interview!!