Petang semalam aku lepak belakang umah aku..tepi kolam...pastu nampk ler sekor serangga yg AMAT menarik...warna biru berkilau..sedang kelemasan dalam kolam tu...aku pun amik ler serangga tu letak dalam balang skali ngan cengkerik tu.....

Balang cengkerik skali ngan serangga biru berkilau tu....
(Petang tadi aku tengok dalam balang tu..serangga biru berkilau tu dah 'nazak' dah..huhu...jadi aku wat koleksi serangga aku jer...)

*****
Malam tu plak ujan turun dengan lebatnya....(tapi tak lama dalam 20 minit jer...)
Pastu aku ternampak lagi serangga yang menarik melekat di langsir umah...
SERANGGA RANTING (BELALANG RANTING)
Bentuk badan mcm ranting kayu mati..
Aku tangkap ler tunjuk ke adik aku...yang menariknya ada anak dia kat belakang tu....
Interesting~~

Si Nana ni pantrang klu nampk benda bergerak (contoh serangga besar) mest lincah....
Kucing ni siap panjat langsir lagi nk tangkap benda ni...HHAHAHHA!


Serangga ranting yang malang tu dah melekat kat sawang labah-labah...
Aku try acah kat Si Nana..


Akhirnya Si Nana dapat tangkap serangga ranting tu...sebelum di makan Nana..aku sempat halang....
itulah kali terakhir aku nampak serangga ranting tu...
sob~sob~sob~


~tamat~