Masa aku sedang mengemas stor umah aku untuk dijadikan tempat kerja aku~
Aku ternampak ler seekor binatang yg merayap-rayap kat lantai..kemudian stop...

Wahhhhh!!! seekor jengking (
scorpion)~~
dah lama aku x nampak species ni..masa kecik2 dulu slalu cari @ jupe 'scorpion' jenis ni bawah2 pasu, kulit pokok, batu dan main-main jer...
Sekarang aku jupe lagi 'scorpion' species kecik ni...

Aku pun 'adopt' ler scorpion ni sebagai pet aku~
Dan aku namakan dia "SCOOP"
(Dulu aku nak 'adopt' lipan xleh coz terlalu risiko bisa..)

SCOOP ni seekor binatang yang pemalu..klu letak dalam bekas mesti nyorok bawah kayu/habuk kayu...
Bila pegang jer..dia x sengat pun..(xtau ler..maybe juvenile lagi kot~)

Bila Scoop merayap kat tangan aku...dia degil kalau nk letakkan semula dalam bekas dia..

p/s : aku x tau species pe scorpion ni..tengah cari info..maybe 'bark scorpion', 'flat rock scorpion' atau 'asian forest scorpion'...anyway, species ni x berbahaya kepada manusia..x berisiko tinggi..(kecuali ada alergi..)